چهار نوع ارتباط (با مثال)

مهارت های ارتباطی برای یک محل کار سالم و کارآمد حیاتی است. ارتباطات که اغلب به عنوان یک مهارت نرم یا مهارت بین فردی طبقه بندی می شود ، عمل به اشتراک گذاری اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر یا با گروهی از افراد است. راه های مختلفی برای برقراری ارتباط وجود دارد که هر کدام نقش مهمی در به اشتراک گذاری اطلاعات دارند.در این مقاله نگاهی دقیق تر به انواع مختلف ارتباط و چگونگی تقویت مهارت های خود در هر یک از این چهار روش ارتباطی می اندازیم.

چهار نوع ارتباط (با مثال)

اهمیت ارتباط

مردم تقریباً در هر محیطی، از جمله در محل کار، هر روز از ارتباطات استفاده می کنند. فرقی نمی‌کند سرتان را به نشانه موافقت تکان دهید یا اطلاعاتی را به یک گروه بزرگ ارائه دهید، ارتباط در هنگام ایجاد روابط، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، واگذاری مسئولیت‌ها، مدیریت یک تیم و بسیاری موارد دیگر کاملاً ضروری است.

بسیاری از کارفرمایان دوست دارند کاندیداهایی را با مهارت های ارتباطی اثبات شده استخدام کنند، بنابراین فهرست کردن این مهارت ها در رزومه خود همیشه یک مزیت است ، حتی اگر شغل شما بیشتر شامل کار شخصی باشد. جدای از افزایش شانس شما برای یافتن شغل، توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران فرصت های شبکه شما را بهبود می بخشد.

همیشه این امکان وجود دارد که در برقراری ارتباط بهتر شوید، صرف نظر از سطح مهارت فعلی خود.

چهار راه برای برقراری ارتباط

روش های مختلفی وجود دارد که افراد اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. برای مثال، ممکن است هنگام به اشتراک گذاشتن یک سخنرانی با یک گروه یا بیان ایده ها در طول جلسه، از ارتباط کلامی استفاده کنید. همچنین ممکن است هنگام درخواست شغل یا ارسال ایمیل از ارتباطات کتبی استفاده کنید .

چهار نوع ارتباط اصلی وجود دارد که افراد به صورت روزانه از آن استفاده می کنند: کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری.

در اینجا هر یک از این انواع ارتباطات، چرایی اهمیت آنها و اینکه چگونه می‌توانید توانایی‌های خود را در هر یک برای موفقیت در شغل خود بهبود بخشید، آورده شده است:

۱٫ کلامی

ارتباط کلامی به معنای استفاده از گفتار برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با افراد دیگر است. در محل کار، به مهارت‌های ارتباط کلامی قوی برای ارائه سخنرانی‌های تاثیرگذار، رساندن نظر خود در جلسات، کنفرانس‌های ویدئویی و تماس‌های تلفنی و ایجاد مکالمه سازنده با همکاران و مشتریان نیاز دارید. استفاده از گفتار برای برقراری ارتباط روشی کارآمد برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران است.در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه بیشتر مهارت های ارتباط کلامی خود انجام دهید:

  • از صدای گفتاری قوی و مطمئن استفاده کنید. به خصوص هنگام ارائه، حتماً با صدای بلند و واضح صحبت کنید تا همه افراد حاضر در اتاق بتوانند به راحتی صدای شما را بشنوند. این امر موفقیت تحویل شما را بهبود می بخشد. هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس داشته باشید تا ایده های شما واضح و برای دیگران آسان باشد. قبل از یک سخنرانی مهم یا حتی یک مصاحبه ، ارائه خود را در آینه یا با ضبط صدای خود و پخش آن تمرین کنید.
  • از گوش دادن فعال استفاده کنید. طرف دیگر استفاده از ارتباط کلامی، گوش دادن دقیق به حرف های دیگران است. مهارت های گوش دادن فعال هنگام برگزاری یک جلسه، ارائه یک سخنرانی یا حتی شرکت در یک مکالمه یک به یک کلیدی است. می‌توانید مهارت‌های گوش دادن فعال خود را با توجه دقیق به آنچه در طول مکالمه‌های معمولی با دوستان یا خانواده می‌شنوید و پرهیز از حواس‌پرتی تقویت کنید.
  • از کلمات پرکننده پرهیز کنید. استفاده از کلمات پرکننده مانند «اوم»، «مثل»، «پس» یا «بله» می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، به خصوص در طول ارائه. در حالی که ممکن است پس از تکمیل یک جمله یا مکث برای جمع آوری افکارتان طبیعی به نظر برسد، اما می تواند حواس مخاطبان را پرت کند. سعی کنید آن را به یک دوست یا همکار مورد اعتماد معرفی کنید که بتواند توجه شما را به زمان استفاده از کلمات پرکننده جلب کند. زمانی که وسوسه می‌شوید از چنین کلمات پرکننده‌ای استفاده کنید، سعی کنید آنها را با نفس کشیدن جایگزین کنید.

۲٫ غیر کلامی

ارتباط غیرکلامی به معنای تبادل اطلاعات چهره به چهره بدون استفاده از گفتار است. ارتباطات غیرکلامی شامل مواردی مانند لبخند زدن، حرکات دست و وضعیت بدن است.ارتباط غیرکلامی به شما کمک می کند تا احساس کنید دیگران چه احساسی دارند یا به چه چیزی فکر می کنند. اگر فردی زبان بدن “بسته” را نشان می دهد، مانند بازوهای ضربدری یا شانه های خمیده، ممکن است احساس اضطراب، عصبانیت یا عصبی کند. اگر زبان بدن «باز» را با هر دو پا روی زمین و دست‌ها در کنار یا روی میز نشان می‌دهند، احتمالاً احساس مثبتی دارند و نسبت به اطلاعات باز هستند.در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباط غیرکلامی خود انجام دهید:

  • به احساس فیزیکی خود توجه کنید. در طول روز، همانطور که طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید (از پرانرژی، بی حوصلگی، خوشحالی یا ناامیدی)، سعی کنید تشخیص دهید که در کجا آن احساس را در بدن خود احساس می کنید یا در پاسخ به آن چگونه رفتار می کنید. برای مثال، اگر احساس آشفتگی می کنید، ممکن است متوجه شوید که ناخن های خود را می جوید. اگر احساس ترس می کنید، ممکن است گرهی در شکم خود احساس کنید. توسعه خودآگاهی در مورد اینکه چگونه احساسات شما بر بدن شما تأثیر می گذارد می تواند به شما تسلط بیشتری بر ارائه بیرونی شما بدهد.
  • در مورد ارتباطات غیرکلامی خود عمدی رفتار کنید. زمانی که نسبت به محیط اطراف خود هوشیار، باز و مثبت هستید، سعی کنید زبان بدن مثبت را نشان دهید. همچنین می‌توانید از زبان بدن برای پشتیبانی از ارتباط کلامی خود استفاده کنید، اگر در مورد اطلاعات گیج یا مضطرب هستید، مانند استفاده از ابروی درهم. از زبان بدن در کنار ارتباط کلامی استفاده کنید، مانند پرسیدن سؤالات بعدی یا کنار کشیدن مجری برای ارائه بازخورد.
  • از ارتباطات غیرکلامی که به نظر شما موثر است تقلید کنید. اگر برخی از حالات چهره یا زبان بدن را برای یک محیط خاص مفید می‌دانید، هنگام بهبود ارتباطات غیرکلامی خود از آن به عنوان راهنما استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌بینید که وقتی شخصی سرش را تکان می‌دهد، تأیید و بازخورد مثبت را به نحو مؤثری بیان می‌کند، در جلسه بعدی‌تان که همین احساسات را دارید از آن استفاده کنید.

۳٫ نوشته شده است

ارتباط نوشتاری به معنای تبادل اطلاعات با دیگران با استفاده از کلمات و اعداد است. نوشتن یک ابزار ارتباطی مفید است زیرا یک رکورد دائمی از اطلاعات مبادله شده برای مراجعات بعدی ایجاد می کند. نوشتن یک ابزار ارتباطی پرکاربرد در محیط کار است، چه برای ایمیل، مدیریت پروژه یا گزارش.در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباطی نوشتاری خود بردارید:

  • آن را ساده نگه دارید. ارتباط نوشتاری باید تا حد امکان ساده و واضح باشد. در حالی که گنجاندن جزئیات زیادی در ارتباطات آموزشی ممکن است مفید باشد، برای مثال، باید به دنبال مناطقی باشید که بتوانید تا حد امکان واضح بنویسید تا مخاطبان آن را درک کنند.
  • آن را ساده نگه دارید. از آنجایی که ظرافت ارتباطات کلامی و غیرکلامی را ندارید، زمانی که می‌خواهید لحن خاصی را هنگام نوشتن برقرار کنید، مراقب باشید. به عنوان مثال، تلاش برای برقراری ارتباط با یک شوخی، طعنه یا هیجان ممکن است بسته به مخاطب متفاوت ترجمه شود. در عوض، سعی کنید نوشته خود را تا حد امکان ساده و ساده نگه دارید و با ارتباطات شفاهی دنبال کنید تا بتوانید شخصیت بیشتری به آن اضافه کنید.
  • ارتباطات نوشتاری خود را دوباره بخوانید. وقت گذاشتن برای بازخوانی ایمیل‌ها، نامه‌ها یا یادداشت‌هایتان می‌تواند به شما در شناسایی اشتباهات یا فرصت‌هایی برای گفتن چیزی متفاوت کمک کند. برای ارتباطات مهم یا ارتباطاتی که برای تعداد زیادی از افراد ارسال خواهید کرد، ممکن است مفید باشد که یک همکار مورد اعتماد آن را نیز بررسی کند.
  • کتابخانه ای از نوشته های موثر داشته باشید. اگر جزوه، ایمیل یا یادداشت خاصی دریافت کردید که به نظرتان مفید یا جالب است، آن را برای مرجع در هنگام نوشتن اسناد خود ذخیره کنید. ترکیب روش ها یا سبک هایی که دوست دارید می تواند به شما در بهبود در طول زمان کمک کند.

۴٫ بصری

ارتباطات بصری از وسایل کمکی مانند نمودارها و نمودارها برای انتقال اطلاعات به افراد استفاده می کند. ابزارهای ارتباط بصری با افزودن زمینه و به تصویر کشیدن معنای اطلاعات به شیوه ای متفاوت، سایر اشکال ارتباط را تکمیل می کنند. به ویژه یادگیرندگان بصری در درک اطلاعاتی که می توانند ببینند بهتر هستند.در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه بهتر مهارت های ارتباطی بصری خود انجام دهید:

  • قبل از افزودن تصاویر بصری از دیگران بپرسید. اگر در نظر دارید یک کمک بصری را در ارائه یا ایمیل خود به اشتراک بگذارید، از دیگران نظر بخواهید. افزودن تصاویر بصری گاهی اوقات می‌تواند مفاهیم را گیج‌کننده یا مبهم کند. دریافت دیدگاه شخص ثالث می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا کمک بصری به ارتباطات شما ارزش می بخشد یا خیر.
  • مخاطبان خود را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که تصاویری را درج کنید که گیرندگان مورد نظر شما به راحتی آن را درک کنند. برای مثال، اگر نموداری را با داده‌های ناآشنا نشان می‌دهید، زمانی را برای توضیح نحوه نمایش اطلاعات و ارتباط آن با آنچه می‌گویید و پشتیبانی می‌کند اختصاص دهید.
  • اهداف شخصی خود را تعیین کنید تا قدم به قدم از طریق چیزهایی که می خواهید به آنها برسید عمل کنید. همچنین ممکن است مفید باشد که با همکاران، مدیران یا مربیان مورد اعتماد مشورت کنید تا مشخص کنید که ابتدا روی کدام حوزه ها تمرکز کنید.

https://uk.indeed.com/career-advice/career-development/types-of-communication